1. STOPIEŃ SZKOLNY
  2. Dzieje Polski i powszechne od czasów starożytnych do 1795 r., w tym:
  • 1) Cywilizacje starożytne.
  • 2) Bizancjum i świat islamu.
  • 3) Średniowieczna Europa.
  • 4) Społeczeństwo i kultura średniowiecznej Europy.
  • 5) Plemiona słowiańskie i ich warunki życia na terenie dzisiejszej Polski.
  • 6) Polska w okresie wczesnopiastowskim.
  • 7) Polska w okresie rozbicia dzielnicowego.
  • 8) Polska w XIV i XV wieku.
  • 9) Wielkie odkrycia geograficzne.
  • 10) Złoty wiek” w Polsce na tle europejskim.
  • 11) Początki Rzeczypospolitej Obojga Narodów.
  • 12) Rzeczpospolita Obojga Narodów i jej sąsiedzi w XVII wieku.
  • 13) Europa w XVII i XVIII wieku.
  • 14) Rzeczpospolita Obojga Narodów w I połowie XVIII wieku.
  • 15) Powstanie Stanów Zjednoczonych.
  • 16) Wielka rewolucja we Francji.
  • 17) Rzeczpospolita w dobie stanisławowskiej.
  • 18) Walka o utrzymanie niepodległości w ostatnich latach XVIII wieku.

 

  1. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego.
    • 1) Symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe.
  • 2) Legendy o początkach państwa polskiego.
  • 3) Najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej.

 

  1. Sposoby mierzenia czasu w historii i pojęcia chronologiczne.

 

  1. Rodzaje źródeł historycznych;

 

  1. STOPIEŃ REJONOWY

Wszystkie zagadnienia ze stopnia szkolnego (w tym w zakresie rozszerzonym),
z zastrzeżeniem, że poza wymienionymi tam zagadnieniami rozszerzonymi na stopniu rejonowym status ten otrzymują także następujące zagadnienia:

  • Rzeczpospolita Obojga Narodów i jej sąsiedzi w XVII wieku.
  • Rzeczpospolita Obojga Narodów w I połowie XVIII wieku.
  • Rzeczpospolita w dobie stanisławowskiej.
  • Walka o utrzymanie niepodległości w ostatnich latach XVIII wieku.

a ponadto:

  • Epoka napoleońska.
  1. STOPIEŃ WOJEWÓDZKI

Zagadnienia określone dla stopni szkolnego i rejonowego (w tym w zakresie rozszerzonym), a ponadto dzieje Polski i powszechne od kongresu wiedeńskiego do czasów współczesnych, w tym:

  • 1) Europa po kongresie wiedeńskim.
  • 2) Ziemie polskie w latach 1815-1848.
  • 3) Europa w okresie wiosny ludów.
  • 4) Powstanie styczniowe.
  • 5) Europa i świat w II połowie XIX i na początku XX wieku.
  • 6) Ziemie polskie pod zaborami w II połowie XIX i na początku XX wieku.
  • 7) I wojna światowa.
  • 8) Sprawa polska w czasie I wojny światowej.
  • 9) Europa i świat po I wojnie światowej.
  • 10) Odrodzenie państwa polskiego po I wojnie światowej.
  • 11) II Rzeczpospolita w latach 1921-1939.
  • 12) Społeczeństwo i gospodarka II Rzeczypospolitej.
  • 13) Droga do II wojny światowej.
  • 14) Wojna obronna Polski we wrześniu 1939 r. Agresja Niemiec (1 września)
    i Związku Sowieckiego (17 września).
  • 15) II wojna światowa i jej etapy.
  • 16) Polska pod okupacją niemiecką i sowiecką.
  • 17) Sprawa polska w czasie II wojny światowej.
  • 18) Świat po II wojnie światowej.
  • 19) Początki komunizmu w Polsce.
  • 20) Stalinizm w Polsce i jego skutki.
  • 21) Polska w latach 1957-1981.
  • 22) Dekada 1981-1989.

 

Rozdział 2

ZAKRES UMIEJĘTNOŚCI

 

  • Na wszystkich stopniach konkurs obejmuje umiejętności z zakresu historii ujęte
    w podstawie programowej kształcenia ogólnego z historii dla szkoły podstawowej, w tym z zakresu:

    • chronologii historycznej, w tym porządkowania i synchronizowania zagadnień
      z historii Polski i historii powszechnej
  • analizy i interpretacji historycznej,
    • tworzenia narracji historycznej.
  1. W odniesieniu do zagadnień rozszerzonych (zapisanych powyżej wytłuszczoną czcionką) konkurs obejmuje ponadto umiejętności ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego z historii dla szkół ponadpodstawowych.
  2. Uczeń dodatkowo:
  • na stopniu szkolnym: charakteryzuje cywilizacje starożytne, charakteryzuje dzieje Polski pod rządami Piastów i Jagiellonów; interpretuje źródła odnoszące się do tych zagadnień;
  • na stopniu rejonowym: charakteryzuje dzieje Rzeczypospolitej w czasach królów elekcyjnych, a także epokę napoleońską; interpretuje źródła odnoszące się do tych zagadnień;
  • na stopniu wojewódzkim: charakteryzuje dzieje ziem polskich i życie Polaków
    od kongresu wiedeńskiego do końca XX w.; interpretuje źródła odnoszące się do tych zagadnień.

 

 

DZIAŁ V

WYKAZ LITERATURY PRZYGOTOWUJĄCEJ DO UDZIAŁU W KONKURSIE

ORAZ STANOWIĄCEJ POMOC DLA NAUCZYCIELA I UCZNIA

 

  • W zakresie chronologicznym wyznaczonym zakresem zagadnień danego stopnia konkursu:
  1. Podręczniki historii dopuszczone do użytku szkolnego w szkole podstawowej
    i dostosowane do nich zeszyty ćwiczeń.
  2. W odniesieniu do zagadnień zapisanych powyżej wytłuszczoną czcionką – podręczniki historii dopuszczone do użytku szkolnego w liceum ogólnokształcącym w zakresie rozszerzonym.
  3. Atlasy historyczne do szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego np. Wyd. Nowa Era, WSiP, Wyd. Demart.

Ponadto:

Stopień szkolny:

  1. Anonim tzw. Gall, Kronika Polska (dowolne wydanie).
  2. Słownik terminów i pojęć historycznych (dowolne wydanie).
  3. Obrazy Jana Matejki, których tematyka nawiązuje do dziejów Polski do 1795 r.
  4. Obowiązujące akty prawne dotyczące godła, barw, hymnu Rzeczypospolitej Polskiej oraz świąt państwowych i narodowych.
  5. Groniowski Krzysztof, Skowronek Jerzy, Historia Polski 1795 – 1914, 1987.
  6. Samsonowicz Henryk, Historia Polski do roku 1795, 1990.

 

     Stopień rejonowy:

  1. Kłoczowski Jerzy, Historia Polski od czasów najdawniejszych do końca XV wieku, 2000.
  2. Poczet królów i książąt polskich, pod red. Anrzeja Garlickiego, 1991.
  3. Polska na przestrzeni wieków, Andrzej WyczańskiHenryk SamsonowiczJanusz Tazbir i inni , 2011.

  

     Stopień wojewódzki:

  1. Dziurok Adam, Gałęzowski Marek, Kamiński Łukasz, Musiał Filip, Od Niepodległości do Niepodległości. Historia Polski 1989 – 1989, 2010.
  2. Władcy Polski, 2018.

 

Uwaga: Teksty (źródła) stanowiące podstawę zadań mogą pochodzić spoza ww. literatury. Uczestnik konkursu interpretuje źródło na podstawie swojej wiedzy, odnoszącej się
do zagadnienia, do którego nawiązuje źródło; jeżeli źródło nie występuje w literaturze,
nie ma obowiązku podać jego nazwy.